La Rochelle en weer naar huis - Reisverslag uit Assenede, België van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu La Rochelle en weer naar huis - Reisverslag uit Assenede, België van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu

La Rochelle en weer naar huis

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof en Titia

11 Juli 2013 | België, Assenede

Vrijdag 5 juli.
Vanmorgen met de kabelbaan van Fuentes De' naar boven gegaan. Deze kabelbaan brengt je van 1075 meter naar 1775 meter waarna we nog verder geklommen zijn naar 1865 meter. Hierna zijn we in 4.5 uur weer naar beneden gelopen. Het eerste gedeelte gaat over mooie bergweides met veel koeien, paarden en schapen. Als je onder de boomgrens komt gaat het pad verder door een bos met veel steile paadjes op en neer. Het was een zware maar mooie tocht.

Zaterdag 6 juli.
Na de wandelingen van de afgelopen dagen een rustdag. De hele dag op de camping gezeten en in het zwembad gelegen. Om zeven uur naar Potes gegaan om te eten. Op het plein in het centrum gegeten. Een compleet menu met voorgerecht, hoofdgerecht en toetje met een hele fles wijn voor 10.50 euro. Gezien de chagrynige kelner kan dit lang niet uit!

Zondag 7 juli.
Vanaf de camping gereden voor een ritje in de omgeving. Vanaf Potes naar La Hermida, daar naar boven naar Carmona' een oud dorpje waar niets meer gebeurd. Er zaten een paar oude mannen nog houtsnijwerk te maken voor hun huis, maar het stelt verder niets meer voor. Vandaar doorgereden naar Barcena Major, ook een museumdorpje. Hier trekken nog wel meer toeristen op af, er is een groot parkeerterrein en er zijn veel winkeltjes die traditionele houtsnijwerk verkopen. Hier vandaan naar de kust gereden, naar Santillana del mar. Dit stadje ligt in tegenstelling wat de naam zegt niet aan zee. Hier hebben we even rondgekeken en de mooie gebouwen bewonderd. Hier vandaan weer verder langs de kust gereden waar het op de stranden heel druk was, het was dan ook 30 graden. Door de kloof tussen weer naar de camping gereden.

Maandag 8 juli.
Op tijd uit bed (7.30) en de tent afgebroken. We reden om 8.45 weg om via Santander en Bilbao richting Frankrijk te gaan. Het tegemoet komend verkeer door Bordeaux stond helemaal vast, er was een vrachtauto uitgebrand. Om vijf uur kwamen we aan in Chattalion plage, een dorpje net onder La Rochelle. Het was overdag 33 graden en dan is de tent weer opzetten niet zo prettig. In de loop van de avond zijn we naar het haventje en de twee strandjes gelopen. Daar staan alleen kleine witte onooglijke huisjes, dus dat hadden we gauw bekeken. Op het terrasje aan het begin van de weg naar de camping elk een halve liter bier besteld wat er goed inging bij die temperatuur. De prijzen zijn hier ook anders dan in Spanje, € 2,60 voor een halve liter!

Dinsdag 9 juli.
Op ons gemakje naar Le Rochelle gereden en deze stad bekeken. Rond de haven gelopen en daarna over de brug naar Ile de Re' gereden. De tol was 16 euro, dus dat doe je maar een keer. We hebben gezocht naar de krijtrotsen, maar we zijn waarschijnlijk op de verkeerde plaatsen geweest en geen krijtrotsen gezien. Wel door een paar leuke plaatsjes, Saint Martin de Re' en Ars en Re' gelopen.

Woensdag 11 juli.
Om zeven uur uit bed en de tent ingepakt voor terugreis naar huis. Kwart over acht reden we van de camping af om via Parijs en Antwerpen weer naar huis te rijden. Parijs was ontzettend druk, alles liep verschillende keren vast. Het heeft ons een uur extra gekost. We hebben onderweg verschillende ongelukken gezien, een paar auto's in de vangrails en een op zijn kant. Om 9.30 uur waren we weer veilig in Assen na een reis van 6500 km.

• 12 Juli 2013 - 19:14

Roelien Posma:

Hallo vakantiegangers.
    Fijn dat jullie weer heel en gezond thuis zijn,en wat een mooie verhalen zeg!!
    Hoop dat jullie binnenkort tijd hebben om bij ons langs te komen.
    We horen het graag! Fijn weekend!!