Naar de Dolomieten en het Gardameer - Reisverslag uit Moniga del Garda, Italië van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu Naar de Dolomieten en het Gardameer - Reisverslag uit Moniga del Garda, Italië van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu

Naar de Dolomieten en het Gardameer

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof en Titia

22 Juni 2014 | Italië, Moniga del Garda

14 juni zaterdag
Vanmorgen een wandeling gemaakt vanaf de kamping richting Pluzna.
Op tijd weggegaan want de weerberichten voorspelden om een uur regen.
Onder weg een hazelworm van de weg gehaald, die was anders doodgereden.
Een eindje verder zagen we een slang van minstens een meter lang die zelf heel snel van de weg kon komen, dus die had geen hulp nodig. Na een afwisselende wandeling door de bergen waren we om een uur weer terug, had begon net te regenen en te onweren. Nadat de buien wegtrokken zijn we in de auto gestapt richting Kluze en Mangart saddle. Kluze is een fort voor de Italiaanse grens waar in de eerste Wereldoorlog nogal wat gevochten is. Vandaag speelden een paar oude mannen de bezetting van het fort na. Ze maakten er een hilarische boel van.
Mangart saddle in de hoogste weg in Slovenië met hellingen van 22 %, die ik graag had willen rijden. Jammer genoeg was hij afgesloten nadat een aardverschuiving een stuk uit de weg had geslagen. Net voor de grens is nog een fort die in verval is. Deze nog even beklommen. Hier is in 1805 nog behoorlijk gevochten getuige het gedenkteken en graf langs de kant van de weg. Na het eten nog even naar het stadje Bovec gelopen. Direct achter de kamping stond een ree in het veld, deze even geaaid, het bleek een dier te zijn die opgegroeid was bij mensen en nu als een hondje uitgelaten werd!

15 juni zondag
Vanaf de kamping gelopen langs de rivier Soca. Over de rivier voeren een heleboel kajaks. Het is een rivier met een heleboel stroomversnellingen dus dat is een mooi gezicht. Volgens de kaart is het 2-3 uur lopen en we waren al na 2 uur al terug.
Dus nog maar een wandeling gedaan. Deze begint in Soca en loopt ook langs de Soca kloof. Deze kloof is 700 mrt lang en 15 mrt diep. Het water dondert er met geweld door. We waren om 5 uur weer bij de tent.

16 juni maandag.
Op ons gemakje de tent afgebroken en op weg gegaan naar Predasso in de Dolomieten. Wij gaan altijd via de 'toeristische' route dus direct na de grens met Italië een weggetje binnendoor genomen. Er stond een bord met verboden voor alle verkeer met een heleboel Italiaanse tekst er onder langs de kant van de weg, dus ik dacht dat de weg wel weer open zou zijn. Gelukkig was er geen ander verkeer want de weg over die berg was zo smal dat er geen plaats was voor tegenliggers. De wegwerkers keken wel verbaast dat er toch een auto langs wilde. Na nog een hele serie passen gereden te hebben kwamen we op camping Valle Verde aan. Alleen al de rit er naar toe door dwars door de bergen was de moeite waard.

17 juni dinsdag
Vandaag een ritje gemaakt naar Cavalese en naar de piramide's in de Cembra vallei.
Dit zijn punten van ettelijke meters hoog waar een rotsblok op ligt.

18 juni woensdag
Om een uur weggereden naar Canazei en Ortisei over de Col die Rossi. Deze col is meer dan 2200 meter hoog. Dus een mooie tocht met veel natuurschoon! De dorpen zelf zijn minder interessant of je moet van houtsnijwerk houden, de winkels puilen er vanuit!

19 juni donderdag
Vanmorgen vertrokken uit Predazzo. Het weer was er niet geweldig, elke dag regende het wel een keertje. De camping ligt op 1050 meter hoogte, dus het is niet zo gek dat het daar s'nachts nog koud is. De overburen op de moter hadden de elektrische deken er bij aan. Dus op naar het Garda meer. Toen we aankwamen bij onze camping in Moniga del Garda was de temp 25 graden dus lekker warm!

20 juni vrijdag
Na heerlijk rustig aangedaan te hebben, in de loop vaan de middag in de auto gestapt richting Sirmione. Dit ligt op een schiereilandje die aan de onderkant het Garda meer in steekt.
Het is er verschrikkelijk druk, maar het is dan ook een leuk stadje om door heen te lopen. Verder op het schiereiland is een rots punt met Romeinse ruïnes. In de Capitool reisgids staat dat er kokende zwavelbronnen zijn, maar wij hebben ze niet kunnen vinden.

20 juni vrijdag

22 juni zondag.
Vandaag een wandeling gemaakt vanaf de camping richting haventje en centrum van Moniga del Garda.

• 22 Juni 2014 - 21:32

Grietje:

Bedankt voor de verslagen. Maar zie niet veel foto's.
    Veel plezier nog. Is stil hier.