Dinsdag 3 juli Naar Mostar en Dubrovnik - Reisverslag uit Ston, Kroatië van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu Dinsdag 3 juli Naar Mostar en Dubrovnik - Reisverslag uit Ston, Kroatië van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu

Dinsdag 3 juli Naar Mostar en Dubrovnik

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof en Titia

04 Juli 2012 | Kroatië, Ston

Om negen uur van de camping afgereden op weg naar Mostar. Om daar te komen vanaf het schiereiland waar Ston opligt moet je weer een stukje langs de kust terug door Neum. Deze plaats is de enige plaats waar Bosnie aan de kust ligt, en hier vind je dan ook grote hotels. Daarna rijd je door een vruchtbare vallei in Kroatie weer langs een rivier het binnenland van Bosnie in. We konden bij de douane gewoon verder rijden maar de rij naar Kroatie in was wel een kilometer lang! Hoe verder je de rivier volgt hoe meer verwoeste huizen en sporen van armoe je kunt ontdekken. In Mostar aangekomen werden we een parkeerterrein op geloodst en door meerdere personen gevraagd om onze gids te mogen zijn. Maar zunig als we zijn wilden we de brug zelf vinden, wat ook geen probleem bleek, het is een heel toeristisch gebeuren geworden met ontzettend veel soevenierstalletjes er om heen. De vernietiging van de brug in 1993 had geen enkel militair doel, maar werdt wel het symbool van de oorlog. Nu is het een grote trekpleister, waar aan de opnieuw opgebouwde brug en directe omgeving niets meer van schade is te zien. Ga je een paar meter verder naar boven dan staan daar nog de gebombardeerde gebouwen. Na het terugvinden van de auto zijn we op weg gegaan naar Dubrovnik. Het was 40° in de stad en dan waardeer je de airco in auto pas goed! Vanaf Mostar zijn we door het binnenland van Bosnie naar Trebinje gereden en vandaar naar Dubrovnik. Bij de grens van Kroatie stonden wij in een rij van een kilometer doordat er maar een douane beambte de beide zijden controleerde en dat ook fanatiek deed. De passen werden gecopieerd en nog eens met onze gezichten vergeleken.
In Dubrovnik hebben we een tijd door de oude stad gedwaald en ons verwonderd hoe deze weer opgebouwd is na de beschietingen door de Bosniers. Op bepaalde plaatsen hangen foto's die genomen zijn tijdens de aanvallen en branden die daardoor ontstonden. De hele stad zit nu vol met restaurantjes en terrasjes. Om zes uur zijn we over de stadsmuren van Dubrovnik gaan lopen, een tocht van bijna twee kilometer met schitterende vergezichten, dat bij een ondergaande zon!
Om ongeveer tien uur waren we weer op de camping

• 06 Juli 2012 - 08:35

Hinke Tel:

Hoi Roelof en Titia, het is soms wel even puffen, denk ik,.... Sint Maarten zat er wel wat graadjes onder.
    Maar een heerlijke vakantie, lijkt me.
    Goede reis terug en gauw tot ziens, liefs Hinke.