Maandag 23 mei t/m zondag 29 mei. - Reisverslag uit Amboise, Frankrijk van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu Maandag 23 mei t/m zondag 29 mei. - Reisverslag uit Amboise, Frankrijk van Roelof en Titia Koops - WaarBenJij.nu

Maandag 23 mei t/m zondag 29 mei.

Blijf op de hoogte en volg Roelof en Titia

25 Mei 2022 | Frankrijk, Amboise

Maandag 23 mei.

Het regende vanmorgen dus we zijn in de loop van de dag in de auto gestapt om het kasteel van Azay-Le-Rideau te gaan bekijken.

Het kasteel is gebouwd in de Renaissance stijl en ook zo ingericht. Het is leuk om te zien hoe de rijke mensen toen leefden.

Daarna hebben we nog in dezelfde omgeving nog een dal bezocht waarin grotwoningen zijn. Het waren een paar boerenbedrijven waarvan de woningen en de stallen in de rots uitgehakt zijn. Ook interessant om te zien. Het was verder droog.

Dinsdag 24 mei

Vandaag was het koud (ongeveer 17 graden maar droog) Dus we zijn op de fiets gestapt om een stuk te fietsen. Ik had route 44 en 45 gecombineerd, deze kwam weer langs kasteel Chenonceau waarbij we over een zandpad aan de andere oever vlak langs het kasteel kwamen.

Was een mooi plaatje.

Woensdag 25 mei.

We zijn weer op de fiets gestapt vanaf de camping richting Tours. De door mij uitgezette route liep aan de noordkant van de Loire naar Tours en via de zuidkant via de route "Loire by bike" weer terug naar Amboise. In Tours hebben we een rondje door het centrum gefietst en ook nog de kathedraal van binnen bekeken. Een beetje donkere kerk.

Donderdag 26 mei. Hemelvaartsdag

Eerste rustig aan gedaan op de camping, toen de fietsen op de fietsendrager gezet en gereden naar Chedigny gereden. Ieder huis in dit dorp heeft enorme rozenstruiken aan het huis of in de tuin, wat een prachtig gezicht is en heel lekker ruikt. Hier is komend weekend een rozenfestival.

Na het dorp bekeken hebben zijn we over fietsroutes naar Montresor gereden. Deze route ging een stuk door het bos wat een ontzettend slecht stenen pad was, ik was bang dat de fietsen het niet vol hielden. Volgens eigen zeggen is Montresor een van de mooiste dorpjes in Frankrijk. Hier even rond gekeken en daarna weer op de fiets gestapt om terug naar de auto te gaan. Nu over de D10, wat behoorlijk wat sneller ging en beter voor de fiets was. Omdat het al laat was zijn we gaan eten in Ble're'.

Vrijdag 27 mei.

Vanmorgen met de auto en fietsen naar Chateau Villandry gereden. Hier was het erg druk dus we hebben de auto op een parkeerterrein wat verder op langs de weg gezet. Hiervandaan hebben we een tocht door de omgeving gereden, ook weer gedeeltelijk over harde zandpaden die gelukkig goed vlak waren. Op een gegeven moment kwamen we bij een wat leek op een kleinschalig museum met oude auto's en machines wat ik natuurlijk even wilde bekijken. Toen we binnen waren bleek het het museum van Mauriche Dufresne te zijn met meer dan 3000 oude machines, auto's en vliegtuigen. Geweldig! We keken onze ogen uit! Als schroothandelaar kocht hij alles op en bewaarde interresante dingen voor het nageslacht. Aan het eind van de fietstocht gegeten in Villandry om dat het al laat geworden was.

Zaterdag 28 mei

Ook vandaag weer op de fiets gestapt om te gaan fietsen. Deze keer vanaf de camping via de D1 en andere binnenwegen bovenlangs door de kleine dorpjes en de wijnvelden richting Chaumont sur-Loire. Het was rustig op de weg. Het was goed weer om te fietsen en we kwamen terug in Amboise langs de route Velo de Loire.

Zondag 29 mei

Vlakbij Amboise staat een pagode, dus de fietsroute van deze ging daar dichtlangs. Langs de officiële ingang kost het €10. Dus als zuinige Nederlander over een zandpad door het bos gegaan om dat gebouw van dichtbij te bekijken. Was volgens mij geen €10. waard... De fietstocht ging door het koude bos naar Blere, waar we de Cher zijn overgestoken. Hierna langs de rivier richting Tours gereden en door wijnvelden en landbouwgebieden naar de Loire en Amboise gereden.